Magazín: Frank Kerdil: Nestačí tvořit stále více toho, co už je
Frank Kerdil je dvorním designérem dánské značky designového osvětlení DybergLarsen. Celosvětové renomé a mnoho designových cen získal díky svému nekompromisnímu postoji k designové tvorbě: „Nestačí tvořit stále více toho, co už je.“ To znamená, že podle Kerdila musí vždy existovat důvod k tvoření nového a nového designu.
Frank Kerdil se narodil 16.12.1946 v Odense, dánském městě ležícím na ostrově Fyn. Vystudoval grafický design a v roce 1984 se stal spoluvlastníkem reklamní agentury, kterou v roce 1998 opustil, aby se mohl stát vlastníkem návrhářské společnosti. Těžko říci, jestli se s tímto jedinečným citem pro design narodil, nebo se k němu za ta léta vymýšlení neustále nových nápadů propracoval…
V roce 2010 začal Frank Kerdil s vlastní produkcí. Mimo jiné začal navrhovat lampy s vlastním designem. V roce 2011 na veletrhu Formland, známém jako nejvíce inspirativní skandinávská výstava interiéru a designu, představil své první světlo navržené pro značku DybergLarsen, pro kterou se tak stal doslova dvorním designérem.
Který kousek z jedinečné tvorby Franka Kerdila rozsvítil Dánsko a nyní svítí i za hranice Evropy? Je to světlo PineApple s příznačným názvem – skutečně vypadá jako ananas. Později tento jedinečný model získal inovaci v podobě self-assembly verze, která nese název Illumin. Tím ale výčet jeho tvorby zdaleka nekončí. Za všechny ostatní můžeme zmínit například světlo Haipot inspirované Japonskem a australským prostředím, nebo Kerdil 212.
1. Závěsné svítidlo/lustr Haipot 2. Závěsné svítidlo/lustr PineApple M, 45 cm, tm. červená 3. Závěsné svítidlo/lustr Illumin Rubber, 20-35 cm, bílá 4. Závěsné svítidlo Illumin Phillo, 45 cm, zelená 5. Závěsné svítidlo Kerdil 212, 60 cm, zrcadlová 6. Závěsné svítidlo Illumin Magazine, 45 cm 7. Závěsné svítidlo Round Square, 35 cm, žlutá
Jeho tvorba stojí na jasném nekompromisním postoji, že nemá smysl tvořit znovu a znovu to, co již existuje. Vždy musí vždy existovat důvod k vyváření nového a nového designu. Ať už jde o tvary, funkčnost, výběr materiálu nebo výrobní postup – vše musí být jedinečné a nové. Silně se staví proti tvrzení, že „co bylo dobré včera, je stejně dobré i dnes“.
Další články
Mohlo by vás zajímat